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36ème Congrès du CIHA - Lyon 2024

Parrainé par le Ministère de la Culture,
le Ministère de l'Enseignement supérieur et de la Recherche,
le Ministère de l'Europe et des Affaires étrangères

Artifice: The art of deception / Artifice : l'art du trompe-l'oeil

Delphine Morana Burlot1, Paola D'alconzo2, Sigrid Mirabaud3

1Univ Paris I - Paris (France), 2Univ Federico Ii - Napoli (Italy), 3Institut national d’histoire de l’art (INHA) - Paris (France)

Sujet en anglais / Topic in english

Imitating rare or precious material with different media has long been part of artistic processes, and it was used to sublimate the aspect of valued artifacts.

From faint-marbles in stucco works in Antiquity mentioned by Pliny the Elder, to fake beads and jewelry of the French Royal Crown in the 18th century, the expected conferences will focus on artisans’ skills in imitating precious materials and how the prowess of imitation was perceived by their contemporaries (patrons, collectors). Fake is now viewed negatively and can even be legally punished, whereas in past times imitation materials were more frequently viewed as even more beautiful than the precious stone or metal that it was copying.

These questions are related to the perception of artists’ skills in rendering the illusion, the value of artistic work and craft, and to the questions of authenticity and deception, but are often attached to the idea of a laborious and slow process in the making. Far away from the expression of a genius mind (Wittkower; Heinich), that rises in a lightning strike (Diderot), imitation requires time and experience, as well as invention and ingenuity. A shift in the valuation of the “artifice” appears in 18th century, when the liberalization of fine arts (Painting, Sculpture and Architecture) tended to discredit laborious craft work: as ready-to- use pigments appeared on the market, some artists considered the only spiritual part of their work, discrediting the material one. The rise of industrialization and mechanical reproduction led to a devaluation of artistic imitation, as it was now made by a machine, without spirit, without an aura (Benjamin). On the other hand, the emergence of authorial agency (Nagel and Wood) and the development of collectionism (Griener) led to the rise of forgeries, and with it, material tricks were found by forgers in order to make modern artefact look older than they really are (Lenain).

The conferences will focus on different aspects of imitating artefacts, on their value, price, and trade, on invention in the making (tricks), current diagnostic methodologies to detect them, and on the status of fake objects in art criticism literature. We can mention examples of artifice: in Jewelry and goldsmith (strass and reproduction of reliquaries); in Tapestry (Painting-tapestry) ; in Sculpture (Estofado de oro, and anatomical models) ; in Painting, (imitation of more precious materials); in Mural Painting (stucco marble panels and scagliola); in Printmaking (imitation of drawing or painting), in Ceramics (imitation of metal or jade), Architecture. The question of artificial ageing of artefacts will also be considered, for instance in the making of fake works of art.

Sujet de la session en français / Topic in french

L’imitation de matériaux rares ou précieux à l’aide de différents moyens est un défi technique qui a longtemps été pratiqué par les artisans et les artistes afin de sublimer l’aspect des artefacts et œuvres d’art.

Des décors de faux marbres mentionnés par Pline l’Ancien, aux fausses perles et joyaux de la couronne au XVIIIe siècle, l’habileté des artisans en matière d’imitation de matériaux précieux était regardée comme une prouesse par leurs contemporains (mécènes, collectionneurs). Si le faux est aujourd’hui mal perçu, il peut même être sanctionné légalement, autrefois les matériaux d’imitation pouvaient être considérés comme plus dignes d’admiration que la pierre ou le métal précieux qu’ils copiaient.

Ces thématiques sont liées à l’importance donnée aux compétences artistiques en matière d’illusion, à la valeur accordée à l’art et à l’artisanat, aux questions d’authenticité et de falsification, mais elles sont également attachées à l’idée d’un processus de fabrication lent et minutieux. Loin de l’expression du génie (Wittkower ; Heinich), qui surgit comme un éclair (Diderot), l’imitation requiert du temps et du savoir-faire, ainsi que de l’invention et de l’ingéniosité. Un changement de la perception de « l’artifice » apparaît au XVIIIe siècle, lorsque la libéralisation des beaux-arts (peinture, sculpture et architecture) tend à discréditer le travail artisanal laborieux : avec l’apparition sur le marché de pigments prêts à l’emploi, certains artistes ne s’intéressent plus qu’à l’aspect intellectuel de leur création, discréditant ainsi l’aspect matériel. L’essor de l’industrialisation et de la reproduction mécanique a entraîné une dévalorisation de l’imitation, celle-ci étant désormais réalisée par une machine, sans aura (Benjamin). D’autre part, l’émergence de l’individualité auctoriale (Nagel et Wood) et le développement du collectionnisme (Griener) ont conduit à l’essor de la contrefaçon, et avec elle, des astuces matérielles ont été trouvées par les faussaires afin de faire paraître des artefacts modernes plus anciens qu’ils ne le sont en réalité (Lenain).

Les conférences porteront sur différents aspects de l’imitation des matériaux, leur valeur, leur prix et leur commerce, sur des astuces de fabrication, sur les méthodes de diagnostic actuelles pour les détecter et sur le statut des faux dans la littérature artistique.